Powered By Blogger

Sunday, October 13, 2013

Berhati-hati dengan agen telco (2)

Sejak beberapa hari ni, saya menerima beberapa maklum balas dari rakan pembaca berkenaan artikel Berhati-hati dengan agen telco kebanyakannya bertanyakan apa yang patut dibuat bila menjadi mangsa penipuan oleh agen-agen syarikat telekomunikasi. 

Dan yang agak mengejutkan saya, kebanyakan mereka turut ditipu oleh syarikat yang sama yang menipu saya tahun 2009 yang mana duit itu tak pernah saya halalkan lagi. Nampaknya mereka dah mula menggunakan taktik lama mereka. Think positive.. Mungkin syarikat tu dah hampir bangkrup jadi terpaksa guna taktik apa sekalipun untuk kembali mencatatkan keuntungan. ..haha. 

Saya sejujurnya tak ada pengalaman menyelesaikan masalah ni memandangkan masa saya menjadi mangsa, saya tak perasan yang saya ditipu. Bil yang dihantar ke rumah saya biarkan sebab mengenangkan promoter tu beritahu saya kalau saya tak mahu guna nombor tu, saya boleh buang saja sim kad tu, nanti line akan ditamatkan secara automatik. Tapi lepas 4 bulan, rupanya line tu masih tak tamat dan surat ugutan saman dari Celcom pun datang. Masa nak buat aduan, orang tu beritahu saya dah terlambat sebab tempoh masa terlalu panjang sejak tarikh penipuan tu berlaku.

Dari pengalaman dari rakan pembaca lain pula, cara mereka  selesaikan masalah ini ialah dengan buat laporan polis dulu. Bil jangan settle dulu, once bil dah bayar orang Celcom takkan layan apa-apa complain. Lepas buat laporan, bawa salinan report tu ke mana-mana celcom centre yang terdekat, kalau boleh bawak sekali siapa-siapa yang garang. Senang sikit kerja-kerja menggertak nanti sebab selalunya kalau kita pergi ke celcom centre dan bagi tahu kata nak buat complain, staff kat situ takkan layan (ini berlaku pada saya) kecuali digertak barulah dia nak bagi isi borang complain tu. 

Lagi best kalau dapat buat laporan ke SKMM jugak sebab selalunya siasatan oleh SKMM lebih cepat dan berkesan untuk kes berkenaan servis komunikasi. Iyalah, SKMM mempunyai kuasa lebih besar ke atas syarikat telco ni berbanding polis. Cuba mintak nasihat sama ada perlu atau tak membayar bil yang tertunggak tu. Kalau SKMM cakap tak perlu bayar, syarikat telco tak boleh buat apa-apa sebab kalau diorang degil mintak jugak, SKMM ada kuasa menarik balik lesen diorang. Jangan jadi macam saya, Bil dah melambak-lambak sebab lama sangat, bila nak buat report rupanya dah terlambat sebab kes terjadi dah terlalu lama (lebih 4 bulan).

Gambar rajah 

No comments:

Post a Comment