Powered By Blogger

Monday, May 30, 2011

Kisah RM50 (Lima Puluh Ringgit Malaysia tunai)

Alhamdulillah,pukul 10.30 pagi tadi, saya selamat sampai kat Perlis lepas menempuh perjalanan 13 jam yang mensengal-sengalkan tulang belakang. Macam biasa dari Tangkak saya naik Cepat ekspres ke Alor Setar lepastu sambung naik bas Mara Liner ke Jejawi.
  
13 jam? Kenapa lama sangat? Sebabnya bas yang saya naik tu tersangkut dalam traffic jam lepas kawasan RnR Seremban arah utara. Ada accident kat situ tapi tak pasti jenis kenderaan sebab saya duduk seat belakang skali, susah nak tengok luar. Yang pasti kesesakan tu sangat panjang, ambik masa hampir sejam nak melepasi kawasan accident tu. Kalau tak de accident,dalam 12 jam dah sampai dah.
   
Sebelum bertolak tu mak saya bagi duit untuk belanja seminggu. Dua keping/helai wang kertas RM50, jumlahnya RM100. Dengarnya macam gempak. wow! RM50! Tapi tahukah anda sebenarnya duit RM50 tu tak laku. Ianya tak boleh digunakan kat kedai-kedai di sepanjang perjalanan saya.


Masa bas tu sampai kat hentian bas Medan Gopeng, Ipoh, saya turun dari bas utk ke sebuah kedai yang terletak kat hujung platform bas tu. Masa nak bertolak tadi saya tak teringat nak bawak air, jadi saya nak beli air botol. Sampai masa nak bayar, lelaki yang jaga kat kaunter tu tak nak terima duit RM50 tu. Katanya dia tak ada duit kecik. Mula-mula saya ingat dia cuba mengelak untuk keluarkan duit kecik, jadi saya terus tunggu situ. Lepas tu agaknya dia sedar saya masih nak bayar,dia bagitau lagi dia takde duit kecik dengan gaya macam nak marah. Saya terus letak balik air tu, terus pegi naik bas.
      
Lepas sampai kat Alor Setar, saya melawat kedai 7-eleven kat depan Terminal Shahab, pun sama. Diorang tak nak terima duit RM50 tu walaupun saya dah berusaha membeli air yang agak mahal. 
   
Dan akhirnya satu-satunya peniaga yang nak terima  duit RM50 tu ialah konduktor bas Mara Liner yang saya naik untuk ke Kangar tu.
   
Perkara ni selalu berlaku pada saya. Bukan setakat kat kedai-kedai kecik, kadang-kadang kat pasaraya besar pun diorang tak nak terima duit tu.
  
Jadi saya beranggapan duit RM50 tu cuma tinggi pada nilainya saja, tapi tak sah digunakan untuk berurus niaga kat kedai-kedai kecik walaupun kat atasnya tercetak ''wang ini sah diperakukan dengan nilai''. That's why saya tak suka keluarkan nilai RM50 kalau berurusan kat mesin ATM.
   
Apa kata kerajaan keluarkan duit RM1 dan RM10 je? huhu

No comments:

Post a Comment