Monday, June 6, 2011

Gua Kerbau, Kodiang, Kedah

Banyak gambar yang disnap kat gua tu kabur. Masa snap gambar tu kat sana nampak elok je. Bila masukkan dalam laptop baru nampak kabur.


  
Gua Kerbau merupakan salah satu daripada puluhan gua batu kapur yang terbentuk dalam sebuah bukit batu kapur berhampiran Pekan Kodiang, Kedah.
Jalan masuk ke kawasan gua ni senang ditemui memandangkan ada banyak papan tanda tunjuk arah dipasang dari jalan Kodiang-Jitra hingga ke kawasan gua.
   
   
Tak seperti rakannya,Gua Kelam, Gua Kerbau ni masih menjadi tempat kediaman bagi haiwan2 seperti batman(kelawar), burung-burung dan lain-lain. Dalam beberapa bahagian gua ni banyak najis kelawar yang wangi lagi segar berselerak atas lantai gua. Bahagian dalam gua ni sentiasa sejuk walaupun cuaca kat luar panas terik.
   
Kat dalam gua ni jugak terdapat laluan disediakan untuk pengunjung meneroka ke beberapa bahagian gua. Lampu jugak ada disediakan tapi masa kami datang, takde sebijik pun yang menyala. Lupa bayar bil kot.
   
Tangga ke bahagian atas gua


Bagi pengunjung yang berminat dengan aktiviti meneroka gua, Gua Kerbau ni sesuai untuk aktiviti tersebut sebab kat dalam gua ni terdapat banyak cabang-cabang yang menuju ke arah dalam bukit dan dipercayai boleh menembusi ke gua-gua lain yang ada kat situ.

Satu kekurangan gua ni berbanding Gua Kelam ialah kat sini tak ada sungai untuk mandi-manda macam kat Gua Kelam.


Gua yang tak bernama berhampiran Gua Kerbau
  
Selain gua ni, terdapat satu lagi gua berhampiran yang menjadi lawatan pelancong iaitu Gua Batu Putih. Tapi tadi kami tak punya banyak masa untuk meneroka gua tersebut. Jadi kami hanya masuk ke Gua Kerbau sebab rasanya keadaan dalam Gua Batu Putih tu pun lebih kurang sama je dengan Gua Kerbau ni. 
   
   
   
Batu ini tertulis begini:
  
Gua Kerbau dan Gua Batu Putih pernah menjadi tempat kediaman masyarakat purba berdasarkan kepada penyelidikan dan penemuan di gua ini. Artifak-artifak yang ditemui di Gua Kerbau ialah alat-alat batu zaman Neolitik serta tembikar berkaki tiga yang mempunyai persamaan dengan penemuan di Bukit Tengku Lembu di Perlis dan di Ban Kao di Thailand. 
    
Di Gua Batu Putih kira-kira 200 meter ke arah barat laut Gua Kerbau terdapat lukisan-lukisan antaranya berbentuk manusia dan binatang. Adalah dipercayai lukisan-lukisan ini dilukis oleh masyarakat orang asli yang pernah tinggal di gua ini.
 
Salah satu terowong menuju ke bawah tanah

No comments:

Post a Comment