Powered By Blogger

Sunday, June 19, 2011

Hutan Lipur Puncak Janing, Kedah

Apa yg dimaksudkan dengan forest (hutan)?

  • F stand for "Fish and wildlife" (Ikan dan hidupan liar)
  • O stand for "Outdoor recreation" (kegiatan luar)
  • R stand for "Range and forages" 
  • E stand for "Environmental amenities"
  • S stand for "Soil conservation" (Pemuliharaan tanih)
  • and T stand for "Timber" (kayu balak, bukan 'balak' yg lagi satu tu)
Tujuan saya menulis entri ni bukanlah utk bercerita tentang definisi hutan ataupun menjadi penterjemah. Kali ni saya nak bawak anda ke satu kawasan rekreasi di negeri jelapang padi, Kedah.

Kawasan yang dimaksudkan ialah Hutan lipur Puncak Janing. Ada juga yang panggil kawasan riadah ni sebagai Air Terjun Puncak Janing, Hutan Simpan Puncak Janing....whatever lah..asalkan semuanya adalah kawasan yg sama.

Hutan Lipur Puncak Janing ni terletak dalam Hutan Simpan Bukit Perangin. Ianya terletak lebih kurang 50km dari Alor Setar melalui jalan dari Jitra ke Kuala Nerang. Ianya kaya dengan flora dan fauna dan mempunyai air terjun dan sungai yang mengalir sepanjang kawasan rekreasi tersebut.


Aktiviti yang boleh dijalankan termasuklah mandi-manda, berkelah, bersiar-siar, mendaki gunung, berkhemah dan jungle tracking. Antara kemudahan yang disediakan ialah dewan, surau dan padang. Ada jugak denai hutan yang menghubungkan hutan lipur ni dengan hutan lipur Bukit Wang. 



Tetapi yang mengecewakan saya ialah hampir semua kemudahan yang terdapat di kawasan rekreasi ni tidak dijaga  dan diselenggara dengan baik. Jangan pelik bila kita menyusuri tangga laluan pejalan kaki yang disediakan, tiba-tiba ada paip besar melintang menghalang jalan. Saya juga tidak menjumpai tandas yang berfungsi di kawasan ini.


Sewaktu saya sampai ke sini, jam dah menunjukkan pukul 6.30 petang. Suasana memang sunyi sangat sebab tak sampai sejam lagi anak2 jin akan keluar ke tadika dan bapak-bapak jin keluar bekerja. Jadi tak elok duduk kat luar rumah waktu-waktu macam ni. Hanya ada sekumpulan budak-budak kampung berhampiran mandi-manda di situ.

Oleh sebab hari dah lewat, jad tak sempatlah saya nak merasa kedinginan air sunga puncak Janing ni. Lagipun musim kemarau ni air yang mengalir tak banyak. 

No comments:

Post a Comment