Powered By Blogger

Tuesday, June 21, 2011

Tak tau nak habaq apa dah...

Baru-baru ni saya dah berpindah ke rumah sewa kawan coursemate saya. Sebabnya rumah sewa saya dah tak ramai orang, jadi kos sewa per kepala pun meningkat sama lah.
  
Rumah kawan saya ni pun ok jugak. Ada kemudahan sama macam rumah lama saya macam mesin basuh dan peti ais. TV pun ade. Siap leh dapat tv thailand lagi.
  
Satu kelebihan rumah diorang ni ialah ada kemudahan streamyx. Tapi saya tak teruja sangat pun. Sebab saya dah jadi pelanggan Maxis Broadband sejak lama lagi. Kiranya takde masalah la nak surf internet. 
  
Maxis Broadband tu pun masih kekal dengan kelajuan asalnya (download leh sampai 4.64mbps masa waktu puncak). Jadi saya ambik keputusan untuk teruskan saja perkhidmatan broadband di samping membayar yuran streamyx RM13 sebulan.
  
Nak dijadikan cerita, baru-baru ni kawan saya datang ke rumah. Lepas duduk-duduk beberapa lama,dia pun nak balik. Sebelum berangkat tu dia nak pinjam broadband sebab rumah dia takde internet. Saya dengan baik hatinya pun bagi pinjam dan siap pesan jangan guna banyak-banyak kuota (sebab saya guna plan broadband 3gb saja).
  
  
Dan malam ni saya terkejut bila check quota balance. Daripada 1.7Gb balance masa saya bagi dia pinjam semalam (petak hijau), malam ni cuma tinggal 0.4Gb! Sedangkan bill cycle date ada 7 hari lagi. Kalau saya guna sehari 100mb pun hanya boleh bertahan selama 4 hari saja sebelum broadband tu reached its limit. Adoyai..baru nak guna balance tu buat download movie. Dah abis pulak. Nampaknya lepas ni terpaksa la surf guna streamyx yg tak brape laju tu je.


Sebelum ni pun pernah terjadi macam ni jugak. Sila rujuk entri ini.


Adakah ianya salah saya sebab terlampau baik hati bagi orang pinjam broadband?

No comments:

Post a Comment