Powered By Blogger

Saturday, July 2, 2011

Stesen yang bersara

Macam-macam perkara yang jadi dalam dua minggu ni. Tapi tak dapat la nak tulis semua dalam blog ni. 
   
Sejak hari Khamis minggu lepas, saya tak keluar rumah disebabkan serangan anemia yang teruk. Nak berjalan pun terpaksa pegang benda-benda yang ada supaya tak jatuh.
   
Petang semalam baru saya dapat keluar rumah. Masa dalam perjalanan dari rumah kawan nak balik ke rumah, saya melalui jejantas yang merentasi landasan di stesen keretapi Arau. Dari atas nampak bangunan stesen tu dah dipagar dengan tali merah putih. Stesen tu dah sampai masa persaraannya.
   
   
Untuk pengetahuan, bermula 27 Jun 2011, Stesen Keretapi Arau yang terletak kat belakang Masjid Negeri Perlis akan menamatkan operasinya. Semua operasi penumpang dan barang akan dipindahkan ke stesen sementara yang terletak lebih kurang 100 meter ke arah selatan dari stesen lama. Stesen sementara yang dibina tu agak kecik, jadi penumpang diminta bersabar ya.

Stesen Keretapi Arau
   
Pelan kedudukan stesen sementara
   
Tujuan pemindahan operasi tu ialah untuk membolehkan stesen lama dirobohkan untuk bagi laluan pada projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar. Satu stesen keretapi baru yang lebih besar dan selesa akan dibina kat tapak asal tu supaya dapat menampung penumpang yang lebih ramai pada masa depan. Kalau tengok sekarang ni pun setiap kali ada tren nak sampai, platform penuh dengan orang. Nak jalan dari hujung ke hujung pun susah.
   
Ni la stesen sementara Arau
   
Kemudahan yang akan ada kat stesen baru Arau bila siap nanti
  
Dulu kat kantin stesen Arau ni ada jual keropok lekor. Rasanya kat sini la kopok lekor paling sedap saya pernah makan kat perlis ni. Sebatang seposen saja, besau pulak. Cuma kopok tu hanya dijual sebelah petang je. Semalam saya try cari warung tu kat stesen baru, tapi tak jumpa kedai kopok tu.


Ni ada sikit gambar-gambar kenangan yang saya penah ambik kat sekitar stesen lama tu:

Pemandangan waktu tengah hari tahun 2009. Platform stesen ni nampak panjang, tapi tak cukup panjang untuk tampung tren Senandung Langkawi yang laagi panjang..


Rail tempering machine P2306 tengah berehat kat siding rail. Siding dan jugak pokok besar kat belakang tu sekarang dah tak wujud lagi sebab kawasan tu dah dibina landasan baru.

Sebuah kepala lokomotif menarik gerabak berisi batu kelikir untuk parking kat stesen lepas selesai melakukan kerja membaiki landasan yang rosak akibat banjir. Gambar ni dirakam pukul 6.15 petang 4 November 2010 masa negeri Perlis dilanda banjir besar.

Pemandangan yang dapat dilihat setiap kali ada tren nak datang ambik penumpang. Actually diorang ni bukan nak naik tren biru tu. 99% penumpang yang ada dalam gambar ni nak naik tren Senandung Langkawi yang menghala ke Kuala Lumpur.

  
Ok la. Tu saja nak cerita. tata..

3 comments:

  1. slm en hazwan. sy simpati dgn awk sb kena anemia. anyway, teruskn hidup ok! sblm sy lupa, thanks sb follow blog sy.
    wslm...

    ReplyDelete
  2. terima kasih aas gambar2 stesen k.api lama, saya terlupa merakamnya sebelum ia dirobohkan.

    ReplyDelete