Monday, January 10, 2011

Kisah seorang pengutip sampah

Pristiwa ni brlaku pd sy bberapa hari lpas. Sy dh tmbah sdikit perasa kpd crita ni supaya ianya lbih ok utk ditulis di sini   :)

Mr A bngun tidur pagi td, dia trdengar bunyi lori sampah lalu tepi rumah. Mr A ni terus mencapai sampah2 yg dah siap dibungkus elok-elok dan bawak keluar rumah. Dan tnpa rasa segan silu Mr A terus bwk plastik sampah tu ke belakang lori dan buang kat belakang lori tu. Jirannya,Mr B yg mrupakan seorg yg brpangkat berasa pelik melihat perbuatannya itu terus memanggilnya dan bertanya soalan berikut:
Mr B: Knapa awak pegi hantar sndiri sampah tu?Kenapa tak sruh diorg je dtg amik smpah awk tu?
Mr A: Sbabnya sy agk kesian pd org yg kutip tu. Dh lah dia penat datang   mengutip sampah yg berat tu kat stiap rumah,lepas tu sy pulak mngada-ngada nak bagi kat dia je sedangkan sy mampu pegi buang sendiri..huhu.
Mr B: Awak tak rasa segan pegi buang kat lori tu?  
Mr A: Knapa sy msti segan? Sy lngsung tak segan,malah sy amat2 mnghormati org yg datang memungut sampah tu. Sepatutnya smua org kena hormat dgn mereka jugak.
Mr B: Kenapa sy kena hormat mereka?
Mr A: Sebabnya diorg dtg kutip sampah dgn jujur dan ikhlas,tak pernah ponteng tugas(kecuali bila lori rosak). Diorg tak prnah ckp ''jemu la asyik dtg rumah kau je amik sampah''. Dan shingga hari ni sy tak pernah  dgr diorg merungut psl gaji kecik. Oleh sbb tu,sy amat kagum dan hormat pd diorg.
Mr B: Mmemang lah gaji kecik. Sbb peranan diorg bukannya penting sgt kpada kita.
Mr A: Knapa awak ckp mcm tu? Awak tak sedar ke apa akan jadi kalau diorg tak wujud kat kwsan kita ni? Smpah2 berselerak,penduduk buang smpah merata-rata dan ke dlm sungai,mnyebbkan sumber air bersih trcemar dan waktu tu kita hanya boleh minum air yg bertoksik saja. Dan diorg lah yg byk mnyelamatkan alam sekitar kita dgn cara mncari bahan2 yg boleh dikitar semula dan mnghantarnya ke pusat kitar semula. Kalau diorg tak ada,mesti bumi dh dipenuhi smpah skarang ni. Adakah awak nak sekeliling rumah kita ni mnjadi tempat buang smpah?
Mr B: ....


Pengajarannya,lpas ni elakkan lah drpada mngutuk dan mmandang rndah org2 yg dtg mengutip smpah ya. Sy tau semua yg mmbaca blog ni tak prnah brbuat begitu kan...   :)

No comments:

Post a Comment